La producció de cervesa manté la tendència a l’alça dels últims cinc anys
La producció de cervesa a Espanya va aconseguir els 38,4 milions d’hectolitres al 2018, la qual cosa suposa un creixement del 2,2% respecte a l’anterior exercici, mantenint-se una tendència moderadament alcista per cinquè any consecutiu. Els principals factors que han contribuït a mantenir el creixement han estat les exportacions, que van tornar a créixer gairebé un 3%, i la influència del turisme, que al 2018 va batre el rècord de visitants a Espanya (82,8 milions).
Respecte a les dades de consum, al 2018 es van superar per primera vegada a Espanya els 40 milions d’hectolitres, la qual cosa representa un increment del 1,5% respecte a l’any anterior, mantenint-se, també en aquest apartat, una tendència alcista. En aquest cas, a més del turisme, han estat fonamentals l’embranzida de l’hostaleria, la facturació de la qual ha augmentat un 3,4% respecte a 2017, i l’estabilitat econòmica i fiscal, que ha contribuït a millorar la confiança del consumidor.
L’Informe posa de manifest el vincle entre el sector cerveser i l’hostaler. De fet, la cervesa no només continua sent la beguda freda més consumida fora de la llar, fonamentalment en establiments d’hostaleria, sinó que a més dues de cada tres cerveses (67%) es van consumir en aquest canal. Així mateix, el 86% de la despesa dels espanyols en cervesa també es va realitzar fora de la llar. Tant és així que la preferència de la cervesa per part dels consumidors pot suposar fins al 25% de la facturació dels bars, xifra que aconsegueix fins al 40% en el cas de petites empreses de restauració de menys de 10 empleats.
El tipus de consum mediterrani dels espanyols, acompanyant la cervesa d’una mica de menjar, també deixa la seva petjada en l’hostaleria. El consum de cervesa per a acompanyar aliments s’ha incrementat també al 2018, any en que el 38,4% de la cervesa s’ha consumit en menjars o sopars, quatre punts més que l’any anterior, i prop del 70% de les ocasions de consum de cervesa es produeix en moments en els quals s’ingereix algun tipus d’aliment.
“Aquestes dades transcendeixen el binomi cervesa-tapa i mostren que la cervesa impulsa el consum d’aliment i és un gran dinamitzador de l’activitat dels locals d’hostaleria i genera un gran valor afegit”, aclareix Emilio Gallego secretari general d’Hostaleria d’Espanya. A més, com a conseqüència de l’hàbit de consum mediterrani i social, el 93% del consum de cervesa fora de la llar es realitza acompanyat d’amics, família o parella.