El mercat de cervesa, vi i begudes espirituoses sofreix greument el tancament de l’hostaleria
L’impacte del tancament de bars i restaurants a conseqüència del Covid-19 està enfonsant el consum de begudes alcohòliques a Espanya, tal com confirmen les dades de la consultora Nielsen. Segons aquesta font, el consum d’aques- ta mena de begudes va suposar, de mitjana, entorn dels 166 milions de litres mensuals l’any passat en els locals de restauració del conjunt del país.
Després del tancament de bars i restaurants, les dades indiquen que s’ha produït un cert transva- sament de vendes al retail, tal com demostra el fet que en els punts de venda s’hagin comercia- litzat 34 milions més de litres de cerveses i vins i 172 mil litres de begudes espirituoses (en un total de 19 milions de llars) el mes de març passat, coincidint amb l’inici del confinament. Es tracta, no obstant això, d’un “transvasament” que no compensa el volum perdut d’un canal, amb més de 300.000 establiments, que aporta el 48% de les vendes totals de begudes alcohòliques i que aconsegueix el 57% en el cas de les begudes espirituoses (brandi, rom, ginebra i altres licors). Aquest fet es deu, sens dubte, al fet que aquests productes estan clarament vinculats a una mena de consum fonamentalment social. En opinió del director general de Aecoc, José María Bonmatí, “aquestes dades confirmen les afectacions que per al conjunt de l’economia i per a bona part dels sectors integrats en Aecoc té el tancament de l’hostaleria, un sector clarament motor. Per això és fonamental treballar per a tractar d’agilitzar el pla de desescalada i reober- tura segura”.